Tästä puhutaan

Juoksu oheisharjoitteluna

Miten juoksuharjoitteita voidaan hyödyntää muiden lajien harjoittelun tukena silloin kun juoksu ei ole varsinaisena tavoitteena? Kuinka harjoittelu pidetään nousujohteisena ja miten voidaan välttää loukkaantumisia sekä turhia vammoja? Voidaanko juoksua ylipäänsä pitää hyvänä oheisharjoittelumuotona?

Monissa lajeissa (erityisesti joukkuelajeissa) kestävyysominaisuuksia ja hapenottokykyä on perinteisesti harjoitettu tasavauhtisten peruskestävyyslenkkien avulla. Tämä on luonnollista jo senkin takia, että lenkki on helppo valinta silloin kun ei välttämättä tiedetä, mitä pitäisi tehdä. Peruskestävyyslenkki on vuosia ollut varma valinta päivän treeniksi. Viime vuosina monissa yhteyksissä on kyseenalaistettu pitkäkestoisten lenkkien tarpeellisuus oheisharjoitteena ja lenkkejä korvataankin jo usein erilaisilla intervalliharjoitteilla. Vaikka pitkäkestoisten lenkkien hyödyllisyys jakaa mielipiteitä joidenkin lajien keskuudessa, se ei tarkoita, etteikö juoksua voitaisi lajien edellytykset ja vaatimukset huomioiden hyödyntää oheisharjoittelussa.

Intervallien hyödyistä verrattuna tasavauhtisiin lenkkeihin on puhuttu viime aikoina paljon. Intervalliharjoittelun kannattajien mukaan intervallien suurin hyöty on siinä, että niiden avulla voidaan nostaa nopeasti suorituskykyä melko vähäisillä treenimäärillä. Todellinen hyöty harjoittelusta saadaan luonnollisesti kuitenkin vasta säännöllisen harjoittelun kautta. Intervalliharjoittelun kääntöpuolena on, että anaerobinen harjoittelu on kuluttavaa, joka tarkoittaa, että myös palautumiseen on varattava riittävästi aikaa. Oikein toteutettuna intervalliharjoitteet voivat kuitenkin olla osa tehokasta harjoituskokonaisuutta.

Kiinnostaako juoksun hyödyntäminen oheisharjoittelussa?

ESLU järjestää koulutuksen juoksusta ja sen harjoittelusta eri lajien ohjaajille 5.9.2017. Koulutus tarjoaa tietoa juoksun hyödyntämisestä oheisharjoitteena muiden lajien harjoittelussa. Aiheina ovat muun muassa harjoittelun periaatteet, kuormitus ja vammojen ennaltaehkäisy. Koulutuksesta saa varmuutta juoksuharjoitusten ohjaamiseen, vaikka ei itse aktiivinen juoksija tai juoksuvalmentaja olisikaan.

Koulutuksen teemat:

•    Juoksu oheisharjoitteena
•    Harjoittelun nousujohteisuus
•    Vammojen ennaltaehkäisy

Koulutus sopii eri liikuntalajien ohjaajille ja valmentajille, jotka haluavat kannustaa omatoimisen liikunnan pariin. Lisätietoja koulutuksesta löydät täältä.